M-am abținut până acum să scriu despre proiectele Federației SHARE, organizația responsabilă de Capitala Europeană a Tineretului, titlu de care anul acesta se bucură Clujul, din respect pentru orașul unde am crescut și unde mi-am trăit ultimii 26 ani din viață, deși au fost unele lucruri care m-au dezamăgit, dar astăzi m-am hotărât să scriu tot ce am pe suflet și ce mă nemulțumește.
Înainte de toate, precizez că sunt extrem de mândru că suntem Capitala Europeană a Tineretului și nu există un oraș mai potrivit care să câștige acest titlu, mai ales că suntem un oraș universitar cu două dintre cele mai prestigioase universități din Europa, Universitatea Tehnică Cluj și Universitatea Babeș-Bolyai, cu festivaluri renumite la nivel internațional, evenimente, concerte, un puternic centru de IT ș.a.m.d.. Avem un stadion de elită, avem o sală polivalentă de cinci stele, avem un centru istoric relativ decent și un campus universitar renumit. Ce mai avem toate elementele necesare pentru a fi Capitala Tineretului. Nu am nimic cu nimeni, sunt convins că oamenii din spatele federației SHARE sunt inteligenți și vor doar binele orașului, numai că există niște mici chichițe care demonstrează amatorismul. Nu am fost plătit de nimeni să fiu critic, e doar părerea mea și atât
Odată ce am câștigat acest titlu, era normal să se ocupe cineva și să răspundă de el, numai că, aici e problema, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca au ales numai oameni „de casă”, numiți politic, să gestioneze bugetul proiectului. Și a ieșit ce a ieșit. Simbolul vizual a fost lansat la sfârșitul lunii februarie 2015, deși ar fi trebui să fie lansat la sfârșitul anului trecut. Imnul oficial a fost lansat în a treia lună a celui mai important an pentru Cluj, deși trebuie lansat în prima zi a lui 2015. Totemul e o chestie bună și utilă, îmi place cum arată și e o investiție bună, dar imnul oficial e o tristețe mare. Niște versuri trântite în engleză peste niște imagini preluate de pe la diverse evenimente importante din oraș, plus bucăți din concertele lui David Guetta, AVICII sau de la Tomorrowland. Serios? Doar atât ați putut? Jenant.
Untold Festival va fi capul de afiș al Capitalei Tineretului (30 iulie – 2 august) și se vrea a fi o versiune mai mică a celebrului Tomorrowland. După cum se prezintă descrierea lui, se anunță un eveniment grandios pe care îl aștept cu sufletul la gură, mai ales prin prisma artiștilor ce ne vor onora cu prezența, care nu sunt tocmai niște no-name-uri în industrie (David Guetta, AVICII, John Newman, ATB, Tinie Tempah, Aron Chupa, Pendulum și alții), dar să așteptăm până la ziua Z și vom vedea atunci cum va ieși.
Dupa ce au fost criticați în repetate rânduri pentru lipsa de transparență și felul cum au gestionat până acum proiectul Capitalei Europene a Tineretului, „responsabilii” de la SHARE au încercat să dreagă busuiocul pe partea de comunicare, așa că, au apelat la firma de publicitate McCann Erickson din București, agenție care a dat din start cu bâta în baltă când a chemat, pe cumetrii, câțiva bloggeri din București la conferința de presă (Pandutzu, Toma Nicolau și Cosmin Tudoran), ignorând total blogosfera locală, care nu e tocmai mică și ar fi putut ajuta pro-bono la promovarea evenimentului, din dragoste pentru oraș, nu de altceva. Așa, e bine că au adus niște necunoscuți de la București să ne promoveze proiectul Capitala Europeană a Tineretului și Festivalul Untold. Oare ce fel de amatori (sau amatoare) lucrează la mult premiata agenție McCann Erickson dacă nu au binevoit să facă un simplu research și să vadă ce bloggeri sunt în Cluj-Napoca, orașul de unde au încasat niște zeci de mii de euro? Întreb pentru un prieten.
Nu s-a găsit nicio altă agenție din Cluj care să ajute Federația pe partea de comunicare, (de parcă n-ar fi destule și foarte bune), taman una din București au găsit-o. Trist… pentru că de ce să încurajăm economia și comunitatea locală când putem să îi susținem pe ăia din București?
Unul dintre bloggerii din Cluj, Oana Olaru Zăinescu, care își câștigă pita cea de toate zilele ca și designer, a realizat în câteva minute minunea de mai jos, care arată într-un mare fel, mult mai fain decât „balaurul” realizat de McCann pe bani grei.
Uite ce frumos arată Matei Corvin promovând festivalul Untold, extrem de bine gândit „concepul”.
Mie mi-ar fi plăcut mai mult să văd afișul de mai sus promovând Untold-ul decât asta cu „balaurul”, care e o fițoșenie și de un penibil ieșit din comun. Am înțeles ideea, tradiții, folclorul românesc, legende, mitologie, dar explicați-mi și mie ca să nu rămân prost, ce reprezintă balaurul în folclorul transilvănean și ce înseamnă el pentru orașul Cluj-Napoca? Pe săracul Donath nu l-a băgat nimeni în seamă, care e iarăși un simbol al Clujului și putea fi folosit la promovarea festivalului? Pe săracul Avram Iancu l-au uitat. Pe bietul Corvin l-au ignorat, deși toți turiștii își fac selfie-uri cu el. Simbolurile adevărate ale Clujului au fost ignorate cu nonșalanță, dar în schimb ne-am găsit să ne promovăm orașul printr-un balaur. Atâââât!
Dacă vrei, se pot realiza lucruri faine cu implicarea comunității locale, chiar și pe bani puțini. Sunt zeci, poate sute de designeri foarte buni și creativi în orașul acesta, dar i-a căutat cineva, le-a propus să vină cu o variantă pentru conceptul Untold? Nu i-a căutat, pentru că mai bine le dăm un contract bucureștenilor decât să susținem economia locală și mediul de IT de la noi din oraș. Și, ce e mai trist, e că în conducerea Federației SHARE/Untold Festival sunt absolvenți ai Facultății de Calculatoare de la UTCN, deci conexiuni ar fi avut.
Ar mai fi multe de spus, dar mă opresc aici. Pe subiectul acesta ne mai auzim.
Mă enervează la culme că-și bat joc de promovarea Clujul.
Mă, ăla e balaurul care îl ucide pe sfântul Gheorghe, (statuia de pe Kogălniceanu) da o cam crescut şi o scăpat de sub control şi nici Photoshop-ul nu i-o prea fost de folos