În calitatea mea de veteran al internetului românesc, activez în această industrie de 17 ani, din 2007 am început activitatea de blogging și de atunci am tot continuat să fiu parte din acest fenomen, cred că pot să îmi expun și eu câteva idei aici, în colțul meu virtual. Am văzut multe în acești 17 ani de online, schimbări de business-uri, bloguri care erau în vogă acum mulți ani acum au ajuns irelevante sau închise, bloggeri mari retrași din activitate, divorțuri de răsunet prin blogosferă și online, unele cu adevărat șocante, cel puțin oentru mine. Au apărut divele de instagram care toacă banii agențiilor și brandurilor pe chiloțăreală ieftină. A apărut conceptul de influencer devenit atât de uzat și care și-a pierdut din relevanță. S-au întâmplat multe. Și multe se vor mai întâmpla. Într-un fel, este și normal, lumea evoluează, tehnologia evoluează, orice mediu merge înainte, dar problema e că unele lucruri evoluează în rău.
Când am început eu să scriu pe blog în 2007 erau puțini bloggeri, cred că îi poți număra pe zece degete maxim care trăiau exclusiv din asta. În toată țara. Era mai multă unitate, mai multă prietenie, nu era atât de multă ură, oamenii erau mai empatici și mai prietenoși. Vremuri faine. Nu existau influenceri, nu existau prea multe campanii, nu exista această goană după bani și campanii, nu existau multe dintre divele închipuite care astăzi fac succesuri pe insta, nu existau vloggeri și nici vlogging-ul nu era la modă. Pe atunci, doar cei care știau să scrie corect în limba română și aveau nițel creier în cap deveneau citiți, relevanți și vizibili.
Astăzi, lumea s-a schimbat total, industria s-a schimbat, online-ul românesc s-a schimbat, bloggerii nu mai contează aproape pentru nimeni, divele de instagram fac mii de euro în timp ce își expun cracii pe internet, s-a umplut de podcasturi. Nu poți deschide bine o rețea socială că te împiedici de un podcast. S-a umplut de creatori de conținut, de vedetele apărute peste noapte pe tiktok. Orice rupt în cur cu patru clase poate deveni vedetă pe o rețea socială, gen tiktok, instagram sau youtube. Bine, la asta a contribuit din plin și emisiuni ridicole gen insula iubirii. Nu contează că unii nu știu să scrie sau să vorbească sau ultima carte de citită e Abecedarul, e creator digital, frate.
Online-ul românesc a devenit o industrie unde impostura a ajuns să fie ridicată la rang de artă, iar falsitatea este la ordinea zilei. Nimeni nu are curajul să vorbească despre asta, nimeni nu are curajul să vorbească despre impostura din online de teamă să nu deranjeze agențiile și oamenii de PR care decid unde se duc bugetele brandurilor, în general pe criterii de prietenie, nicidecum pe meritocrație. De ce nu se vorbește despre influencerii care au campanii cu anumite branduri și ei nu folosesc serviciile sau produsele acelui brand? Hai să dăm cărțile pe față și să terminăm cu impostura, cu vedetele închipuite de pe instagram cu sute de mii de urmăritori falși.
Despre acest subiect, ne vom mai auzi. Curând.