Am bătut și în acest sfârșit de săptămână drumul de la capitală neoficială a României (irony), Cluj-Napoca, la adevărata Capitală, pentru cel mai mare eveniment despre social media și comunicare din România – Webstock.
Sunt deja câțiva ani de când îmi fac program în agendă pentru a lua parte la această conferință importantă, la care orice creator de conținut digital din România trebuie să ia parte minim o dată. Și nu numai. Dacă activitați în zona de online, comunicare și social media, PR, marketing, trebuie să fii prezent la Webstock. Musai! Dacă vrei să înveți cu ce se mănâncă această industrie a digitalului românesc și să afli care sunt ultimele trenduri online, mișcări și strategii, trebuie să iei parte la această conferință. Pentru că, din punctul meu de vedere, este mai mult decât o simplă conferință, este o colecție de povești inspiraționale și know how-uri din zona de digital. Și chiar înveți și afli lucruri noi într-o zi întreagă aici, în excelentul hotel Marriot.
Unul dintre cei mai mișto speakeri din prima parte a zilei a fost cel de mai jos, Mugur Pătrașcu, care e ușor pesimist în ceea ce privește invazia AI-ului în viețile noastre care ar duce la distrugerea marketing-ului așa cum îl știm noi și mulți ar rămâne fără job. Nu sunt neapărat de acord cu asta, dar e o opinie interesantă, argumentată.
Am selectat mai jos câteva comentarii din mai multe speach-uri și prezentări, care mi s-au părut mai interesante și la care am luat parte.
Mugur Pătrașcu, Sunshine the Agency
- Pare că nu se mai întâmplă nimic în povestea aceasta de comunicare, dar în spatele nevăzut se întâmplă ceva senzațional. Ce se întâmplă este că
marketing-ul tău nu mai este al tău. Încet încet o să prindeți că ceea ce faceți în marketing nu mai este al vostru, este al rețelelor. - În 2002 m-am îndrăgostit de marketing și comunicare. Pentru că era despre diferențiere, despre o personalitate a brandului care trebuia să
spună cine ești și să te diferențieze. De asta m-am îndrăgostit - Mihnea Măruță a descoperit că rețelele sociale sunt ceva care ne modifică deep down, sunt ca niște transformatoare. Vă recomand să îi citiți cartea, e mai filosofică, dar e foarte bună.
- Cum se transformă brandurile pe rețelele de socializare? Și nu numai? Și brandurile se transformă.
- Teleshoping-ul era moartea. Când nu aveai bani, făceai teleshoping. Era privit foarte rău atunci.
- AI-ului îi va fi foarte ușor să preia tot ceea ce facem aici. Brandurile nu vor trebui decât să cumpere un abonament și nimeni din această sală nu va mai trebui să lucreze în marketing. E puțin distopic, dar asta se va întâmpla în 3 ani. Iar noi toți de aici va trebui să găsim alt job. Și de asta am ales Sunshine, pentru că poate fi transformată foarte ușor într-o agenție de turism. Marketing nu mai facem, fraților, pe banii noștri.
- Teleshoping este o reclamă repetitivă de bătut la cap care va trebui să te facă să cumperi.
- Înainte marketing-ul te implica într-un proces de seducție.
- Mi se pare că situația este depășită, cred că suntem într-o situație în care nu mai putem face ceva. Dacă înainte erau doar 200 de companii, acum sunt 200.000.
Andrei Șelaru (Selly), în dialog cu jurnalista Raluca Hagiu
- Ce a rămas pe Youtube este conținut de o calitate mai mare, restul s-a translatat pe short-uri si TikTok. Youtube e o platformă care necesită mult mai mult efort pentru creare de conținut. Această platformă a găsit o metodă de monetizare foarte bună din care foarte mulți oameni din lume trăiesc. Youtube ceea ce face față de alte platforme este că aici există cea mai loială comunitate. Conexiunea cu publicul este imensă pe YT.
- Și prietenii noștri de la TikTok încearcă acum să copieze modelul Youtube și să încurajeze utilizatorii să facă conținut de peste un minut, să încearcă să te țină acolo cât mai mult.
- Suntem 10 oameni fulltime în echipa Selly Media care lucrează la aceste conținuturi. Am reușit să deleg foarte bine sarcinile tuturor, iar asta îmi permite mie să mă concentrez pe alte proiecte, cum ar fi festivalul Beach Please, unde investesc foarte mult timp. În continuare sunt implicat în Youtube. Am o echipă senzațională de oameni, atipici.
- Duminică lansăm emisiunea pe Youtube Fugiți de acasă. E un fel de Asia Expres de România. Înveți foarte multe despre acele locuri și orașe în care concurenții se luptă și care ne arată
cât de frumoasă e țara asta. - Mai mult decât formatul, este chimia dintre concurenți. Nu este neapărat o formulă secretă, este și instinctul nostru de a observa ce se întâmplă pe TV sau la alți creatori de conținut din afară.
Cum reușești să rămâi relevant într-o mare de conținut?
- Standardul e mult mai sus dacă vrei să faci un conținut de calitate pe Youtube. Principiile de bază au rămas, trebuie să rămâi original și să faci ceva care să fie al tău, să fii foarte foarte avansat
în arta de a spune o poveste. Pentru că despre asta e vorba, să știi să spui o poveste, să știi să vii cu altceva. Trebuie să faci ceva interesant. - Pentru mine instagramul e un chin, mie nu îmi place să facă poză. Eu mă simt nativ în zona de Youtube. Alții fac bine Tiktok. Cel mai mult stau pe whatsapp.
- Stau cel mai mult pe Youtube și Tiktok. Youtube a devenit foarte mult în zona asta de mă când mănând. Pe Tiktok nu e fastfood, pe YT nu e fastfood. Youtube e cea mai tare platformă
și nu va fi bătut niciodată de vreo altă platformă. - Sunt conștient că am o influență mare și nu vreau să influențez negativ pe nimeni, e important să te gândești și la responsabilitate și să te gândești cum pui problema.
- Nu mă voi întoarce niciodată la muzică, nu mă mai văd să fac treaba. Nu am fost niște adepți ai muzicii, a fost doar o strategie pentru noi. Nu a fost niciodată o chestie pentru noi,
muzica a fost doar o unealtă incredibil de bună. 5Gang a fost unul dintre cele mai produse de divertisment. Și a fost o decizie bună să punem punct, deoarece devenise o chestie repetitivă. A fost foarte bine că am închis treaba asta. - Noi am creat un ecosistem de divertisment, care îți permite să faci lucruri caer nu ar avea sens economic.
- Pentru noi e foarte important să creăm lucruri care îi țin pe oameni în fața televizorului sau telefonului și le fac ziua mai bună.
- Beach Please! – A avut 510.000 trafic și 130.000 participanți unici. Nu doar că este cel mai mare festival din România, dar este festivalul care are cel mai mare brand love. Oamenii au încredere că va fi o experiență de neuitat. Un festival e cu totul altceva față de conținut online, nu se compară nimic cu responsabilitatea pe care o ai când faci un festival. Creștem investiția în lineup la 10 milioane de euro, anul acesta a fost
vreo 7 milioane de euro. Nu suntem un festival de trap, hiphop, ci suntem un festival dedicat frecvenței de vârstă 18-25 ani. - 96% a fost trafic organic în Beach Please, fără ads. Am băgat foarte puțini bani în ads. Am făcut 2 milioane de followersi în Beach Please. Am investit 3 milioane de euro în infrastructură, parcări, terenuri, etc.
Roxana Gabriela Alecu, Client solutions manager la TikTok
- Platforma este în continuare prima în materie de entertainment pe segmentul short video mobile
- Un utilizator își petrece pe tiktok atât timp cât ar umrări un film. Și are și de ce, este un conținut foarte variat și diversificat, care continuă să se diversifice. Feed-ul este în continuare
personalizat. - BookTok – peste 38 milioane de postări la nivel global
- CleanTok – peste 4.7 milioane de postări la nivel gloal
- TravelTok – peste 1.8 milioane de postări la nivel global
- Campania de pe TikTok Nike Dream Crazy a crescut cu 31% vânzările
- 58% dintre utilizatorii care au spus că au cumpărat un produs pe care l-au văzut pe TikTok au făcut asta la câteva zile după ce au văzut ad-ul.
Raperul DELIRIC, în dialog cu Andreea Lupu (Strategy & Innovation Director, Starcom Romania)
Deliric: S-a schimbat modul cum funcționează social media, din cauza algoritmului și apariției TikTok-ului. Oricine poate face conținut poate să ajungă la oricine, nu mai contează cine ești. Contează efectiv conținutul pentru că se duce random la lume. Nu mai e important ce faci tu pentru comunitate, contează foarte mult să îți arăți cucul sau țâțele alea în primele minute. Toată lumea încearcă să lingă cactusul în prima secundă, nu mai contează că ești raper sau orice altceva. Toată lumea încearcă să facă orice ca să prindă secunda aia.
– Nu trebuie să fugi după numerele acestea mari, ci trebuie să ajungi relevant.
– Cred că am devenit imuni pentru că toată lumea e influencer acum, și mamele sau bunicile lor, toată lumea încearcă să vândă ceva. Am devenit imuni și nu mai reacționezi, treci pe stradă și vezi numai billboard-uri si magazine, dar nu mai reacționezi.
– Trebuie să gândim niște content care efectiv înseamnă ceva, care este mișto, iar după aceea poate brandul pentru care faci proiectul acesta are și el ceva de câștigat.
Mircea Bravo și Lenuța Moldovan (Bunica din Chinteni), în dialog cu jurnalista Mara Coman
Mircea Bravo: Noi la bază facem umor, suntem atenți să nu promovăm niște valori greșite, dar suntem atenți la bun simț și respect, așa cum zice tanti Lenuța. Și noi putem face un umor în care să comunic niște valori nesănătoase, dar sunt foarte atent la aceste lucruri.
Mircea Bravo: Mă inspir de la Tanti Lenuța când vine vorba de o campanie. Ea este o sursă de inspirație. Eu sunt foarte recunoscător că trăiesc în România, aici avem probleme la tot pasul și pot transforma asta în umor.
Tanti Lenuța: Eu am fost foarte bolnavă în pandemie și i-am zis lui Mircea și a doua zi a fost la mine cu un rezident, apoi m-au internat. Dacă nu erau ei, poate că nu eram astăzi aici. Foarte mult îi apreciez, ei îmi țin vârsta și tinerețea, nu pot să trăiesc fără ei. Eu acum am întinerit.
Mircea Bravo: Am făcut o nebunie. Am simțit o responsabilitate foarte mare când am început să facem filme, a fost o responsabilitate foarte mare. Noi făceam clipurile noastre scurte și acum dintr-o dată trebuie să facem filme de 90 de minute. Una e să îl aduci pe om în cinematograf, să plătească bilet și alta e să îl faci să se uite la un clip la care poți pune pauză oricând.
Alături de monstrul sacru al digitalului românesc, Cristian China Birta, cunoscut drept chinezu.
Digital Strategy Stage
Marketing Update: Pune-ti la punct strategia de marketing!
Laura Mihaila Andrei, director de marketing și comunicare @ RAIFFEISEN BANK
- „Brand love” nu fac brandurile să crească.
- Brandurile sunt cumpărate de o mare masă se oameni care nu sunt neapărat într-o relație cu brandul respectiv
- Oamenii au repertorii întregi de branduri din care să aleagă.
- Oamenii au foarte multe lucruri importante în viața lor pe care le iubesc, dar brandurile nu sunt pe lista scurtă a lucrurilor importante.
- Încercați să construiți imaginea unui brand care să îi facă pe oameni să se iubească mai mult pe ei înșine.
- Nu alergați după loialitatea unui brand.
Raluca Radu, Managing Partner, MTH Digital
Perfect Fusion: De ce este esentiala sinergia dintre Brand Building si Performance Marketing
– cu cât sunt mai multi advertiseri cu atât cresc mai mult bugetele și costurile
– exista și branduri care și-au făcut brand awareness prin campanii de search și performance marketing: Temu și Shein.
– 73% dintre bugetele de Google Ads s-au concentrat pe campanii de Google Performance Max și s-a observat o creștere de peste 20% a bugetelor alocate Google Search Ads
– să învățăm și testăm cum funcționează campaniile de AI
Ionuț Pătrășcoiu, FameUP
O prezentare punctuală, captivantă despre influencer marketing. Cum e cu diferența dintre nano, micro sau mega influenceri.
Digital Storytelling: Strategii creative pentru a castiga inima consumatorilor online
Mihai Gongu, Chief Creative Officer @ Cheil Centrare
Competitive Advantage: Transforma ideile creative in campanii de succes
– umorul este cel mai ușor mod de a ajunge la portofelul consumatorului.
Alice Gavril, Managing Partner, Godmother
Transformă ideile creative în campanii de succes
A prezentat mai multe campanii inedite de marketing făcute pentru Universitatea Tehnică de Construcții București, dintre care una premiată la Webstock despre reconstrucția Bucureștiului în Minecraft.
Ionuț Bodonea și Cosmin Nedelcu, comedianți
Cosmin Nedelcu: Stand-up este ceva natural, de care avem nevoie cu toții, adică de umor necenzurat. Nu e ceva trecător, ci ceva ce va rămâne.
– Oamenii au nevoie să râdă, să bea și să mănânce, să se simtă bine.
– Nu am avut un model în stand-up, pentru că am fost printre primii in Romania. Am incercat să îmi păstrez abordarea cât mai originala cu putință.
– sfatul meu pentru femeile care se apucă de stand-up este să fie oneste și să nu le pese de ce zic alții. E loc pentru toată lumea în stand-up și trebuie să fii cat mai original și onest.
– nu cred că ar trebui să ne fie frică în această perioadă de inteligența artificială, ci să ne gândim cum putem folosi AI în scopuri personale.
– nu există o rețetă in publicitate, cred în continuare că importantă este onestitatea și originalitatea.
– nu am o strategie de digital sau dacă există una e de termen scurt.
Am asistat și la Webstock Awards și am văzut multe campanii interesante premiate, pe unele le știam, pe altele nu, pe unele le-am văzut active. Multe campanii îndrăznețe, faine, creative, pline de umor, dar și campanii de responsabilitate socială. Cu alte cuvinte, ca o încheiere, viitorul sună bine în industria de publicitate românească.
Oarecum și Clujul a urcat pe scena Webstock Awards 2024.
Sergiu Mircea, directorul de marketing al Băncii Transilvania, a obținut premiul pentru Most admired marketer
Campania UNTOLD Creators by Visa a luat niște premii, cum ar fi Best Experiental Campaing
Salut decizia organizatorilor de a o aduce pe frumoasa Lili Sandu ca prezentatoare a galei.
A fost frumos, obositor, dar frumos, ținând cont de cele puține ore dormite pe drum spre București. M-am revăzut cu câțiva veterani ai blogosferei românești și online-ului, oarecum din vechea gardă.
Alături de marele blogger cultural Emil Călinescu și Cristi Dumitru.
Alături de Cristi Dorombach, sau Piticu după cum mai este cunoscut pe numele de scenă.
Alături de fostul blogger profesionist Sebastian Bârgău, cel care cândva a fost cunoscut sub numele de VisUrât. Blog nu mai are, s-a retras și nu pare să aibă vreun gând să revină, deși articolele lui acide erau ce trebuie în industria asta a blogging-ului. Eu rămân la părerea că blogging-ul nu a murit și va reveni din nou în forță și la modă, dar despre acest subiect voi scrie un articol separat. Nu de alta, dar mulți mă consideră nebun când zic asta și trebuie să îmi expun argumentele.
A fost o ediție bună, cu invitați de marcă, din care am extras know how-uri utile, recomandări și sfaturi bune despre care cred că îmi vor folosi în proiectele mele.
Felicitări lui Cristi Manafu și echipei lui de la Evensys că ați reușit să ne strângeți și anul acesta.
Ne revedem la anul la Webstock 2025!